Čtení 1. třída
Zásady:
- Velká trpělivost.
- Nesrovnávat s jinými dětmi. (Každé dítě je jiné, u každého se mozek vyvíjí jinou rychlostí, u každého je vývoj sluchové percepce na jiné úrovni. Zkrátka každé dítě „má jinou startovní čáru“. )
- Chyby opravovat velmi citlivě.
- Nevzbudit ke čtení nechuť.
- Pracovat se známými pojmy ( osoby, zvířata, věci z okolí dítěte; popřípadě s obrázky – důležitá je vizuální opora).
- Méně a často.
- Každé dítě je jiné, každé dítě má svůj čas a mělo by se učit s radostí.
Technika:
- Najděte si příjemné místo ke čtení.
- Procvičte si písmenka, které dítě už zná ( hůlkové).
- Používej záložku, nouzově prst.
- Hláskujte slova : M-Á-M-A, L-E-S… jde vám přečíst celá slabika? Nebraňte se tomu.
- Hláskuj rychleji a poslouchej. Hláskujte dítěti, ať poslouchá. Nejde to? Musíte trénovat „řeč mimozemšťana Mimiho“ = analýza ( hláskování) v hlavě dítěte by měla proběhnout syntéza = vyslovení slova „česky“ (dohromady).
- Slova, která nešla si dítě napíše a zkouší znovu.
Pokud dítě samo od sebe čte po slabikách nebraňte mu. Můžete podpořit obloučky pod slabikami. Těžší slova hláskujte.
PŘEDNES BÁSNĚ
- Ukloním se
- Řeknu název básně a autora
- Přednáším nahlas
- Pečlivě vyslovuji
- Dodržuji pauzy
- Pracuji s hlasem ( otázky, přímá řeč…)
- Dívám se před sebe
- Přednáším s úsměvem
- Po přednesu se ukloním