Drobečková navigace

Úvod > Základní škola > Třídy > 2. třída > Čtení

Čtení

Zásady:

  1. Velká trpělivost.
  2. Nesrovnávat s jinými dětmi. (Každé dítě je jiné, u každého se mozek vyvíjí jinou rychlostí, u každého je vývoj sluchové percepce na jiné úrovni. Zkrátka každé dítě „má jinou startovní čáru“.)
  3. Chyby opravovat velmi citlivě.
  4. Nevzbudit ke čtení nechuť.
  5. Pracovat se známými pojmy (osoby, zvířata, věci z okolí dítěte; popřípadě s obrázky – důležitá je vizuální opora).
  6. Méně a často.
  7. Každé dítě je jiné, každé dítě má svůj čas a mělo by se učit s radostí.

Technika:

  1. Najděte si příjemné místo ke čtení.
  2. Procvičte si písmenka, které dítě už zná ( hůlkové).
  3. Používej záložku, nouzově prst.
  4. Hláskujte slova: M-Á-M-A, L-E-S… jde vám přečíst celá slabika? Nebraňte se tomu.
  5. Hláskuj rychleji a poslouchej. Hláskujte dítěti, ať poslouchá. Nejde to? Musíte trénovat „řeč mimozemšťana Mimiho“ = analýza (hláskování) v hlavě dítěte by měla proběhnout syntéza = vyslovení slova „česky“ (dohromady).
  6. Slova, která nešla si dítě napíše a zkouší znovu.

Pokud dítě samo od sebe čte po slabikách nebraňte mu. Můžete podpořit obloučky pod slabikami. Těžší slova hláskujte.

Přednes básně

  1. Ukloním se
  2. Řeknu název básně a autora
  3. Přednáším nahlas
  4. Pečlivě vyslovuji
  5. Dodržuji pauzy
  6. Pracuji s hlasem (otázky, přímá řeč …)
  7. Dívám se před sebe
  8. Přednáším s úsměvem
  9. Po přednesu se ukloním